Wednesday, May 4, 2011

Semalam..

Hai uolls...

Semalam nak updet blog xsempat + malas... mood asik mau titun jek.. hahahadoiii... tapi semalam shaye masak 2 jenis nie jek untuk en Hubby.. kira dah malas sangat larh nie... naseb baik larh en hubby nie x banyak kerenah n x cerewet.. apa yang shaye masak dia makan jek.. senang cakap x manyak munyik larh... hehe... sonang koje shaye cenggini..

Ni larh yang shaye masak.. sambal ikan bilis petai dengan tomato goreng spicy.. chewahhh nama glam gitu.. sambal petai nie sama jek macam mak2 kita masak atau uolls sendiri masak.. bahan n cara sama jek.. cuma rasa len sikit.. kehkehkeh.. ado sodap ado xbrapa sodap ado gak yang rasanya kaw punya sambal... hehe.. 


Yang lagi 1 nie shaye masak goreng2 jek.. Tomato goreng spicy.. kawan shaye yang ngajo masak cam nie.. dia kata husband dia suka sangat bila dia masak nie, shaye pun mintak resepi n wat larh untuk husband shaye.. dia kata dia suka gaks.. tapi x slalu larh shaye wat.. ikut mood gaks yea kalau nak masak... uolls mau try x.. ni resepi kawan shaye from Sandakan.. apa salahnya kalau mencoba2 kan..  


Bahan2:-

~ 1 Biji buah tomato (dipotong dadu)
~ 1 Biji kentang (dipotong dadu)
~ 1/2 Biji bawang besar (dipotong dadu) 
~ 2 Biji bawang putih (dipotong dadu)
~ 5-8 cili padi (dipotong kecik2)
~ 1 Biji limau kasturi
~ sedikit belacan (belacan tu kasi tumbuk sikit sbb mau hancur)

Cara2:-

~ mula ofkos larh kan panaskan minyak
~ pastu tumiskan kejap jek bawang besar, bawang putih, cili padi yang dah dipotong dadu tadi..
~ kemudian masukkan tomato, kentang n sedikit belacan.. gaulkan semua sampai rata n naik bau...
~ letak garam secukup rasa dan perahkan air limau kasturi tadi.. 
~ sedia untuk dihidangkan.. 

selamat mencoba yea... tapikan, yang shaye buat nie sebenarnye x cukup bahan, jadi shaye buat mana yang ada jek.. lagi pun tengah malas... kihkihkih.. tapi yang sebenarnye resepinya macam yang shaye berikan tuh larh.. uolls coba la yea.. untuk kita-kita aje... k papai uolls..










No comments:

Post a Comment