Friday, July 15, 2011

MeE uDaNG

asslamualaikum u'olls..

hari nie shaye masak mee udang.. sesekali ubah selera.. asyik masak nasi je boring la.. 
meh layan ceciter dari shaye n cara2 masak mee udang stail shaye... tapi mee udang paling ngetop kat kampung shaye lah.. Penang! nak2 lagi mee udang sungai Dua.. memang sedap n fofular.... :)

**dari semalam dah bagitaw mr hubby kata nak masak mee udang hari nie.. so, tengahari tadi baru la cari bahan2 nak wat mee udang.. ni 3rd time shaye wat mee udang... setelah 4-5 tahun yang lepas.. tu pown time raya... kali nie wat kat rumah sendiri agak2 sajalah... yakin bolih bha!!

jom layan mee udang stail shaye... 

bahan2:- 
  • udang 400grm (untuk 2 orang)
  • bawang merah, bawang putih (ikut suka)
  • sawi (celur sahaja)
  • taugeh (celur sahaja)
  • daun bawang (untuk buat hiasan saja atas mee)
  • cili merah (untuk hiasan atas mee)
  • tomato (potong 4)
  • petis (otak2 udang) (1 sudu besar)
  • cili kisar (anggaran dalam 4 sudu besar)
  • mee kuning
  • garam
>>> untuk udang
  • kopek udang dengan kepala udang (buang janggut/misai udang)
  • basuh dan rebus (air nak rebus udang jangan banyak sangat nanti kuah cair)
  • untuk nak bagi manis lagi kuah mee udang (kulit udang+kepala udang di blend, letak air rebusan saja pun boleh) 
  • kemudian tapis air rebusan tadi dengan kulit udang yang di blend dalam 1 mangkuk@bekas (udang pula letak dalam 1 bekas sekali dengan sawi, taugeh, tomato, cili merah yang dihiris)
cara2:-
  • tumis bawang merah, bawang putih sampai kekuningan
  • setelah kekuningan masukkan cili kisar dan petis (otak2 udang)
  • kacau sehingga garing
  • dah garing masukkan air rebusan tadi (yang sudah siap ditapis)
  • biarkan mendidih seketika kemudian masukkan cili sos dan garam
  • kecilkan api dan biarkan pekat dalam 10 minit
  • siap dihidang                                       
udang, sawi, taugeh, tomato, cili merah yang dihiris
ermmm nyum2.. terasa manis udang dalam kuah... sedap..

Selesai sudah menu berbuka puasa hari nie.. selamat mencuba ya.. apa yang kurang harap dimaafi...
Daa u'olls... have a nice day... xoxo




No comments:

Post a Comment